ساختار آهنگ: بررسی نت‌های ملودی، هارمونی و بیس در آهنگ‌های گیتار

در این آموزش ساختار یک آهنگ گیتار را به شکل جز به جز بررسی می‌کنیم. در این مطلب، که توسط پتریک مک‌فارلن نوشته شده است، آهنگ Romance Anonimo به سه بخش ملودی، هارمونی و بیس تقسیم می‌شود و سپس پتریک به بررسی هرکدام از این اجزا می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: معرفی نت‌های گیتار و چند تمرین برای یادگیری فرت برد

با بررسی این آهنگ متوجه می‌شوید که چگونه یک ملودی ساده مانند Romance Anonimo به یک آهنگ پیچیده در سبک فینگراستایل تبدیل می‌شود. با استفاده از چنین آموزش‌هایی می‌توانید در آینده آهنگ‌های خود را بنویسید یا اینکه آهنگ‌های دیگران را بر اساس قابلیت‌های ساز گیتار تنظیم کنید.

اگر به دنبال استفاده از نت ها و تبلچرهای گیتار هستید می توانید از طریق بخش نت و تبلچر گیتار اقدام کنید.

ملودی (سیم‌های زیر)

گیتار ساز بسیار مناسبی برای اجرای ملودی، هارمونی و حتی قطعه‌های بیس است. در آهنگ Romance Anonimo تنها از سیم ۱ (می) برای اجرای ملودی استفاده می‌کنیم. در حالت عادی ممکن است از سیم‌های یک تا سه برای اجرای ملودی استفاده شود. ملودی معمولا بالاترین نتی است که در هر لحظه از آهنگ اجرا می‌شود. با توجه به این نکته می‌توانید بهتر فرآیند پیش رو را درک کنید.

اگر به دنبال نوشتن یا تنظیم آهنگ خود هستید، پیشنهاد ما این است که کار خود را با ملودی آغاز کنید. در ادامه نت‌های ملودی آهنگ Romance Anonimo و نحوه‌ی اجرای آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

هارمونی (سیم‌های میانی)

آهنگ‌های فینگراستایل، از هارمونی برای اضافه‌کردن عمق به آهنگ استفاده می‌کنند. یکی از بهترین راه‌های ایجاد هارمونی، استفاده تریادها (آکوردهایی با سه نت) است. معمولا سیم‌های ۲ تا ۴ برای اجرای هارمونی به کار گرفته می‌شوند. نت‌های بیس (روی سیم‌های پنجم و ششم) نیز ممکن است در اجرای هارمونی موثر باشند.  در بخش بعدی درباره‌ی این نت‌ها صحبت می‌کنیم.

در آهنگ Romance Anonimo سیم‌های دوم و سوم برای اجرای هارمونی به کار گرفته می‌شوند. وقتی آن‌ها را با ملودی سیم اول ترکیب کنیم، به آکورد سه‌تایی مد نظر خواهیم رسید. در این قطعه بسیاری از سیم‌های میانی در حالت دست‌باز اجرا می‌شوند. در این حالت سیم‌ها زنگ بیشتری خواهند داشت و اجرای قطعه نیز ساده‌تر می‌شود.

برخی از گیتاریست‌ها از کوک‌های جایگزین استفاده می‌کنند. به این ترتیب سیم‌ها در حالت دست‌باز نیز با یکدیگر هارمونی خواهند داشت. می‌توانید از این تمرین‌ها به عنوان فرصتی برای آزمایش کوک‌های جایگزین از جمله DADGAD استفاده کنید.

بیس (سیم‌های بم)

سیم‌های پنجم و ششم به سیم‌های بیس معروف هستند و برای اجرای نت‌های بیس (بم) به کار می‌روند. نت‌های پایه‌ی هر آکورد نیز معمولا روی سیم پنجم یا ششم قرار گرفته‌اند. این سیم‌ها در اجرای ریتم و حفظ ساختار آهنگ به ما کمک می‌کنند. در چنین مواقعی می‌توانید از سیم‌های بیس به عنوان بخشی از هارمونی استفاده کنید. همچنین می‌توانید برخی از نت‌هایی که دوبار تکرار می‌شوند را از سیم‌های بالاتر حذف کنید. حتی اگر یک اکتاو بالاتر باشند.

در آهنگ Romance Anonimo بسیاری از اوقات سیم‌های بیس در حالت باز اجرا می‌شود. توجه کنید که چگونه در قطعه‌ی زیر، تغییرات نت‌های بیس فضای آهنگ را دستخوش تغییر می‌کنند.

امیدواریم این مطلب یادگیری گیتار برای شما دوستان لامینور مفید واقع شده باشد. لطفا در زیر این پست نظرات خود را برای ما کامنت کنید.ساختار آهنگ

منبع: Guitar Lesson World

دیدگاه ها(6 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    مطلب خوبی بود و من همیشه برام سوال بود که چطوری این آهنگ ها رو برای گیتار تنظیم می کنن و می خواستم این موضوع رو یادبگیرم. اگه میشه مطالب حرفه ای تری در این مورد بزارید.

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      درود بر شما خانم مهدیه حتما در ادامه مطالب آموزشی بیشتری درمورد یادگیری گیتار در سایت قرار میدیم.

  2. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    خیلی مطلب خوبی بود چون اینطوری میشه خیلی از ملودی های ایرانی رو هم با گیتار تنظیم کرد و زد کاش آموزش گیتار تنظیم برای این نت ها میزاشتید که اونایی که مثل من می خون ملودی و آرپژ هم بزنن یاد بگیرن

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      اره با یکم صبر و حوصله و به کار بردن سلیقه خیلی راحت میشه ملودی های ایرانی رو هم با گیتار تنظیم کرد و اونا رو زد

  3. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    تصویر نت های بخش آخر اشتباهیه

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      ممنون...تصحیح شد