6 علت محبوبیت ساز گیتار در بین موسیقی دوستان

آیا تا به حال شده به دلیل محبوبیت ساز گیتار فکر کنید؟  سازهای زیادی در دنیا وجود دارد،ولی طبق بررسی ها و نظرسنجی ها،گیتار یکی از محبوب ترین آن هاست. هر کدام از سازها صدای منحصر به فرد خود را دارند،اما در حال حاضر گیتار و گیتاریست ها جایگاه خیلی خوبی در دنیای موسیقی دارند. از نیمه ی دوم قرن 17 تا آخر قرن 18، هارپسیکورد که یک ساز شبیه پیانو است، سازی بسیار معروف بود و مردم علاقه ی زیادی به نوازندگی با آن داشتند. اما با معروف شدن ساز گیتار، مردم علاقه ی بیش تری به این ساز نشان دادند. گیتار سازی است که هم از نظر ظاهری جذاب است و هم صدای گوش نوازی دارد. در این نوشته به دلایلی که گیتار به یکی از محبوب ترین ساز ها تبدیل شده است، می پردازیم:

1- رابطه ی تنوع و محبوبیت ساز گیتار

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت گیتار شده است، تنوع در مدل های آن است.گیتار انواع مختلفی دارد.در حالت کلی گیتارها به دو دسته ی الکتریک و آکوستیک تقسیم می شوند. با هر دسته می توان سبک های متفاوتی را نواخت و هر نوع سلیقه ای با آن قابل اجراست. شما می توانید برای مطالعه بیشتر درباره انواع این ساز نوشته زیر را مطالعه کنید.
مطالعه نوشته انواع گیتار و کاربردهای آن در نوازندگی
سبک های متداول در ایران، کلاسیک، پاپ و فلامنکو می باشد. سبک  فلامنکو  ریشه در موسیقی اصیل اسپانیایی دارد. از بزرگان معاصر گیتار فلامنکو می توان به پاکو دلوسیا، اتمار لیبرت، گروه جیپسی کینگز و آرمیک گیتاریست ایرانی اشاره نمود. تنوع گیتار

2- قابل حمل بودن

قابل حمل بودن گیتار یکی از مهمترین علت‌های محبوبیت آن است.برخلاف پیانو و درام و ساز های دیگر که سنگین هستند و امکان حمل آنها وجود ندارد، گیتار را می‌توانید به هرجایی که می‌خواهید ببرید. به همین دلیل در هر جمعی که باشید، این صدای گیتار است که می‌تواند باعث ایجاد صمیمیت در جمع دوستان و یا خانواده باشد.

3- ارزان بودن و محبوبیت

یکی از ویژگی‌های خوب این ساز ارزان بودن آن نسبت به سازهای دیگر مانند پیانو است. این ویژگی باعث می‌شود تعداد بیش‌تری از افراد، تشویق به خرید گیتار و یادگیری آن شوند.

4- محبوبیت گیتار بین آهنگسازان

آهنگسازی هنری است که با خلق و تولید اثر سروکار دارد از آنجا که انسان ذاتا علاقه دارد خود خلاق باشد، اکثر علاقه مندان به موسیقی گرایش زیادی به آهنگسازی و به طبع آهنگساز شدن دارند. برخلاف باور عمومی آهگسازی صرفا به ساخت یک ملودی ختم نمی‌شود .یک آهنگساز با توجه به دانش موسیقیایی خود یک اثر هنری را می‌سازد ،اثری که در آن ساختار هارمونیکی،همراهی مناسب و... وجود دارد. با این ساز آهنگسازان به راحتی و سرعت مناسب قادر به ساختن ملودی و هارمونی آهنگ های خود هستند.

5- یادگیری سریع

بی شک یکی از علت های اصلی محبوبیت ساز گیتار، یادگیری سریع آن می‌باشد. به خاطر قابلیت‌های این ساز و وجود منابع بسیار برای یادگیری، با سرعت خوبی می توان آن را یادگرفت. این سرعت در پیشرفت ، باعث ایجاد علاقه مندی بیشتر به موسیقی و ساز می شود و افراد را شیفته نوازندگی می کند. اگر شما از افراد کم حوصله هستید و خیلی سریع می خواهید یک ساز را یادبگیرید، گیتار بهترین پیشنهاد برای شماست. گیتار

6- جذابیت گیتار در همراهی آواز

و اما مهترین قابلیتی که باعث محبوبیت ساز گیتار شده است می‌توان به گستره صدایی خوب و قابلیت خاص این ساز برای اجرای ریتم و نت ها اشاره کرد. این قابلیت باعث می شود تا بتوان با این ساز خواندن و آواز را نیز همراه کرد. اگرشما اهل موسیقی باشید حتما این موضوع را  می‌دانید که سازهای کمی قابلیت همراهی صدا را دارند. با گیتار و پیانو و تعداد محدودی از دیگر سازها می‌توان بخش آوازی را همراهی کرد و در اصطلاح این سازها به عنوان بخش همراهی به کمک خواننده می آیند و به او در خلق تصاویر صوتی زیبا کمک می‌کنند. شما هم اگر ساز گیتار را دوست دارید و علاقه‌مند به آن هستید در زیر این پست برای ما از علت های علاقه خود به ساز گیتار بگویید.      

دیدگاه ها(7 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    منم گیتار رو دوست دارم ولی الان همه گیتار دارن و آدم میخواد بین این ها متفاوت نیز باشه و الان من هنوز نمیدونم چه سازی رو انتخاب کنم

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      سلام امیر عباس صرف اینکه چون همه گیتار دارن دلیلی خوبی برای انتخاب سازت نیست پیشنهاد می کنم قشنگ تحقیق کن و هر سازی رو که می بینی باهاش حال می کنی انتخاب کن، فارغ از اینکه همه دارن یا ندارن

  2. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    قطعا مهمترین ویژگی ها و خصوصیات گیتارو بیان کریدن یه موردم که به نظر من از زیباییه هایه گیتاره اینه که: با اکثر سازهایه زهی و کوبه ای و بادی صرفا میشه که ملودی نواخت و نهایتا ویبریشن و پاساژ بعنوان زینت بهش اضافه کنی و غیر از این هیچ تنوعی نداره اما گیتار علاوه بر اینکه یک ساز زهیه یک ساز کوبه ای (گلپ ، آپاکادو و ...) هم به حساب میاد. و همچینن حرکتایه گسترده ای برای متنوع تر شدن یک قطعه یا آهنگ نسبت به سازهایه دیگه داره از قبیل: آپاکادو ، راسگوآدو ، آرپژ ، ملودی نوازی ، ریتم نوازی ، گلپ ، میوت ، ضد ضرب ، اسلاید و ... که دست نوازنده رو واسه تنوع و دلنشین تر کردن موسیقی باز میذاره در صورتی که با سازهایه دیگه فقط بیاد ملودی بزنی که بعد چند دیقه حوصله شنونده سر میره. بعبارتی اگه آهنگ رو با یه ملودی شروع کنی و آکورد بگیری و ریتم بزنی ، وسطش آرپژ بزنی و چندتا پاساژ قاطیش کنی باعث تنوع و خوشگلی میشه وگر نه پنج دیقه یکسره عین کمانچه و سنتور و ترومپت ملودی زدن یا عین کاخن و پرکاشن و هنگ درام فقط ریتم زدن به درد نمیخوره که ! حالا باز پیانو بهتره که میشه ریتم و ملودی و آرپژ رو دوتاشونو باهم بزنی اما باز به قول شما مشکل گرون بودن و قابل حمل نبودن و جاگیر بودن و مدت زمان زیاد در یادگیریشه.

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      موافقم اشکان جان، ممنون از همراهیت و این که نظرتو با ما در میون گذاشتی.

      • کاربر مهمان

        5 سال پیش

        خواهش میکنم ارادت داریم ، منم از شما بابات دو سایتِ کاربردی و مفید لامینور و لامینور آموزش تشکر میکنم.

  3. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    خیلی مطلب جالبی بود، این خیلی خوبه که گیتارو می شه همه جا برد.مخصوصا توی دورهمی ها با دوستان.و این که بقیه هم می تونن هم آوازی کنن.

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      موافقم سارا جان،و همین دلیل ها باعث محبوبیت گیتار بین بقیه ی سازها شده.