تاریخچه گیتار مارتین ، محبوب‌ترین تولیدکننده گیتارهای آکوستیک

اگر طرفدار موسیقی کانتری و بلوز هستید احتمالا نام گیتار مارتین را بر سردسته‌ی گیتاریست موردعلاقه‌ی خود دیده‌اید. گیتارهای مارتین صدای منحصر به فرد و بسیار محبوبی دارند و از دیدگاه بسیاری از نوازندگان بهترین گیتارهای آکوستیک هستند.

بیشتر بخوانید: ۸ نکته‌ی جالب درباره‌ی گیتارهای گیبسون لس پال

شرکت مارتین در سال ۱۸۳۳ و توسط کریستن فردریک مارتین افتتاح شد. این شرکت خیلی زود به یکی از خوشنام‌ترین سازندگان گیتار تبدیل شد و امروزه بسیاری از محصولات آن‌ها به عنوان باکیفیت‌ترین گیتارهای موجود در بازار یاد می‌کنند.

با وجود قدمت ۱۸۰ ساله‌ی مارتین، این شرکت همچنان توسط خانواده‌ی مارتین مدیریت می‌شود. مدیرعامل فعلی این شرکت، کریس مارتین چهارم نام دارد و همچنان سنت تولید گیتارهای آکوستیک با کیفیت را زنده نگه داشته است.

داستان کریستن فردریک مارتین

کریستن فردریک مارتین متولد آلمان بود. خانواده‌ی او در صنعت ساخت کمد مشغول بودند و خود او نیز به کار با چوب تمایل داشت. هرچند در ۱۵ سالگی از آلمان به اتریش مهاجرت کرد تا زیر نظر یک استاد سازسازی به نام ژوهان استافر مشغول به کار شود. او به خوبی این مهارت را فرا گرفت و به آلمان برگشت تا کارگاه خود را راه‌اندازی کند.

هرچند این کارگاه با مخالفت چشمگیری از سمت اتحادیه‌ی سازندگان ویولن روبرو شد. در آن سال‌ها نجارهای بسیاری،‌ مانند مارتین، به ساخت سازهای موسیقی روی آورده بودند و سازندگان ویولن این رقابت را خطری برای صنعت خود می‌دیدند.

مارتین نتوانست کارگاه خود را آلمان راه‌اندازی کند. پس به ایالات متحده مهاجرت کرد. او به نیویورک رفت. هرچند نتوانست به شرایط زندگی در این شهر بزرگ خو بگیرد و به همین دلیل به ایالت پنسیلوانیا مهاجرت کرد. او در این ایالت شرکتی را پایه‌گذاری کرد که امروز بزرگ‌ترین تولیدکننده گیتارهای آکوستیک در جهان است.

تاریخچه گیتار مارتین از چپ به راست: گیتارهای دِرِدنات، دردنات جونیور و LXM مارتین

محصولات مارتین

کارخانه‌‌ی مارتین دارای دو خط تولید گیتارهای معمولی و کاستوم شاپ (اختصاصی) است. گیتارهای آکوستیک دِرِدنات (dreadnought)، احتمالا مشهورترین محصول مارتین و یکی از مشهورترین سازهای موسیقی در جهان هستند.

این شرکت برای نخستین بار این گیتارها (که به دی‌سایز نیز معروف‌اند) را به بازار معرفی کرد. هرچند به دلیل اندازه‌ی بزرگ، در ابتدای تولید خود چندان مورد استقبال قرار نگرفت. امروزه این طراحی به عنوان استاندارد ساخت گیتارهای آکوستیک شناخته می‌شود. مارتین همچنین محصولات مختلفی از جمله بک‌پکر، سریِ رود و سری اکس را تولید می‌کند.

بسیاری از نوازندگان بزرگ از گیتارهای مارتین به عنوان بهترین گیتارهای آکوستیک موجود در بازار یاد می‌کنند. از جمله‌ی این نوازنده‌ها می‌توان به الویس پرسلی، کرت کوبین، جان میر، جیمی بافِت، اریک کلپتن، جانی کش، بادی گای و پل سایمون اشاره کرد.

منبع: Street Directory

دیدگاه ها(5 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    سلام یه گیتار مارتین دارم CG/048چقدر قیمتشه

  2. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    سلام گیتار مارتین مدل cg140 داره؟ برای تازه کارها دیاموند پیشنهاد میکنید؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      با سلام این مدل از مارتین رو من تا حالا نشنیدم ولی گیتارهای مارتین گیتارهای بسیار با کیفیت و خوش صدایی هستن و ماندگاری فیزیکی بالایی هم دارند. اگر مشکل هزینه ها نداشته باشید برای تازه کارها هم خیلی مناسب هستند.

  3. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    سلام به طور کلی از بین گیتار های اکوستیک ایبانز،یاماها،فِندر و مارتین کدوم رو پیشنهاد میکنید؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      بستگی داره که درباره‌ی گیتارهای پایین‌رده صحبت کنیم یا نمونه‌های حرفه‌ای‌تر. توی رده‌های پایین‌تر این شرکت‌ها همگی گیتارهای مناسبی تولید می‌کنن. اما بین گیتارهای حرفه‌ای، مارتین (و به اعتقاد بسیاری تیلور) کیفیت و سابقه‌ی بی‌نظیری دارن. به نظرم اگر بودجه‌ی خرید گیتارهای حرفه‌ای رو دارید، مارتین و تیلور رو در اولویت قرار بدید،‌ و بعد از اون به سراغ فندر یا یاماها برید.