اینتونیشن: تنظیم بریج گیتار برای دستیابی به کوک بهتر

در دو بخش اولیه‌ی آموزش رگولاژ گیتار، نحوه‌ی تنظیم تراس راد و اکشن گیتار را به شما آموزش دادیم. (آموزش تنظیم اکشن گیتار الکتریک را میتوانید در این این مطلب ما مشاهده کنید.) در بخش سوم می‌خواهیم گیتار را به شکلی تنظیم کنیم که تمامی فرت‌ها در طول دسته کوک باشند. به این کار اینتونیشن (Intonation) می‌گویند.

بیشتر بخوانید: چند نکته ضروری در نگهداری مناسب از گیتار
نکته: این تنظیمات معمولا در گیتارهای الکتریک (به دلیل طراحی بریج آن‌ها) قابل انجام است. بیشتر گیتارهای کلاسیک و آکوستیک از این امکان بهره‌مند نیستند.

چرا اینتونیشن مهم است؟

شاید پیش بیاید که گیتار خود را در حالت باز به درستی کوک کنید. اما متوجه شوید که در فرت‌های بالاتر، صدای گیتار از کوک خارج است. بسیاری از گیتارها این مشکل را دارند و نوازندگان بدون تنظیم مناسب، نت‌های فرت‌های بالاتر را خارج از کوک اجرا می‌کنند.

برای آزمایش تنظیمات گیتار خود مراحل زیر را طی کنید:

  1. گیتار را در حالت عادی و با استفاده از تونر کوک کنید.
  2. سپس سیم‌ها را در فرت ۱۲‌ام اجرا کنید و با تونر بررسی کنید که آیا گیتار در فرت‌های بالاتر نیز کوک است یا نه. (نکته: نت‌های فرت ۱۲ام با نت‌های باز یکسان، هرچند یک اکتاو بالاتر هستند.)
  3. اگر نتِ باز کوک است، اما نت فرت ۱۲ام از کوک خارج است؛ گیتار شما به تنظیم نیاز دارد.

در تنظیم اینتونیشن، طول سیم با استفاده از جابجایی بخشی از خرک به نام سَدل (Saddle) تغییر می‌کند. به این ترتیب گیتار در تمامی طول صفحه‌ی انگشت‌گذاری کوک خواهد بود.

تنظیم اینتونیشن

تاثیر سیم‌ها بر تغییر کوک گیتار

اگر سیم گیتار خود را عوض کرده‌اید، به احتمال زیاد نیازمند تنظیم مجدد اینتونیشن هستید. مهم‌تر از همه اگر ضخامت (Gauge) سیم را تغییر دهید، نیاز دارید گیتار را نیز مجددا تنظیم کنید. به این دلیل که قطر سیم‌ها در اینتونیشن گیتار تاثیر مستقیم دارد. پس باید با انجام تنظیمات پیش رو این تغییرات را به حالت اول برگردانید.

تنظیم گیتار

۱/ پایین‌ترین سیم را در حالت باز کوک کنید. سپس همان سیم را در فرت ۱۲ام اجرا کنید و فاصله‌ی گام صدا با نت مورد نظر (که روی تونر نمایش داده می‌شود) را بررسی کنید. (نکته: بهتر است در زمان کار با تونر، به سیم‌ها ضربه نزنید بلکه به آرامی آن‌ها را به صدا در بیاورید. این کار دقت اندازه‌گیری را افزایش می‌دهد.)

اگر فرت ۱۲ام در مقایسه با نت صحیح، بم است، باید سدل را به سمت جلو (دسته) بیاورید و در نتیجه سیم را کوتاه‌تر کنید. اگر فرت ۱۲ام در مقایسه با نت صحیح، زیر است، باید سدل را به سمت عقب (بریج) بازگردانید. پس:‌ «بم،‌ رو به جلو» / «زیر، رو به عقب».

سدل چنین بریج‌هایی از طریق چرخاندن پیچ‌های چارسو در پشت بریج تنظیم می‌شوند

۲/ سدل معمولا با استفاده از یک پیچ (چهارسو یا آلن) شل می‌شود. پس ابتدا باید سیم را کامل شل کنید که به بریج فشاری وارد نکند. سپس پیچ سدل را شل کنید و آن را جابجا کنید. گاهی نیز سدل تنها با چرخاندن یک پیچ چارسو (مانند تصویر بالا) جابجا می‌شود.

به یاد داشته باشید که هر جابجایی کوچک در سدل،‌ تغییرات زیادی را در کوک گیتار ایجاد می‌کند. پس آن را به آرامی جابجا کنید.

۳/ پس از انجام جابجایی،‌ سدل را در جای خود محکم و سیم را مجددا کوک کنید. سپس مجددا درستی نت در فرت ۱۲ام را آزمایش کنید. در اکثر مواقع باید چندبار این کار را انجام دهید تا به کوک دقیق خود برسید.

نکته‌ی پایانی

تنظیم اینتونیشن فرآیندی زمان‌بر است. اما نتیجه‌ی نهایی ارزش اینهمه تلاش را دارد و دقت صدای گیتار را بهبود می‌بخشد. به یاد داشته باشید که گران‌قیمت‌ترین گیتارها با تنظیمات غلط صداهایی معمولی تولید می‌کنند. پس بهتر است اصول اولیه‌ی نگهداری گیتار را یاد بگیرید و این تنظیمات را چند وقت یکبار مجددا بررسی کنید.

اگر سوالی دارید یا می‌خواهید نکته‌ای را به متن بالا اضافه کنید، حتما آن را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Sweetwater

دیدگاه ها(6 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    سلام. مرسی از توضیحاتتون. من دقیقا این مشکل رو با گیتارم دقیقا از زمانی که سیم ها رو تعویض کردم پیدا کردم. فکر کردم مشکل از سیم هاست . ولی ایکاش در مورد گیتار کلاسیک یه آموزش بزارید که بتونیم مشکلمون رو حل کنیم واقعا آزار دهندست

  2. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    مرسیییی دمتون گرم

  3. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    با سلام ببخشید میشه آموزش تنظیم اینتونیشن برای گیتار کلاسیک رو در سایت قرار بدین.

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      4 سال پیش

      سلام حتما در صورتی که فرد مناسبی که اون کار رو به خوبی انجام میده رو پیدا کنیم این ویدیو رو در سایت قرار می دیم

  4. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    واقعا دمتون گرم این مشکلو با 5 بار کوک کردن بریدج حل شد

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      دورد خوشحالیم که این مطلب تونسته بهتون کمک کنه