فرم در موسیقی پاپ ؛ تحلیل آهنگ سفر فرامرز اصلانی

همانطور که در مطالب پیش خواندید، در سری مطالب فرم در موسیقی پاپ قصد داریم در کنار معرفی انواع فرم در موسیقی پاپ، نمونه‌های مختلف آنها را هم در موسیقی پاپ ایرانی بررسی کنیم و ببینیم آهنگسازان ایرانی این فرم‌ها را چه‌طور استفاده کرده‌اند. پس هم آموزش داریم و هم تحلیل فرم. چه شود! اولین تحلیل را هم اختصاص دادیم به آهنگ سفر فرامرز اصلانی که آن را به نام «اگه یه روز بری سفر» هم می‌شناسید.

با ساختار کلی آهنگ، فرم و تعریف آن، ورس و کورس و همچنین نقش بریج در آهنگ آشنا شدیم، پیشنهاد می‌کنم یک بار مطالب قبلی ما دربارهٔ فرم در موسیقی پاپ را مرور کنید و بعد برگردید و با تحلیل این آهنگ همراه بشوید. فکر نمی‌کنم نوازندهٔ گیتاری باشد که آهنگ سفر فرامرز اصلانی را نشنیده باشد یا نواختنش را امتحان نکرده باشد! حالا بیایید به این آهنگ از یک زاویهٔ دیگر نگاه کنیم و ببینیم ورس و کورس‌( یا به قولی کروس)اش کدام است:

فرم آهنگ سفر فرامرز اصلانی به صورت ورس - ورس - کورس/ ورس - ورس - کورس است و در این آهنگ از بریج استفاده نشده.   ورس اول : اگه یه روز بری سفر، بری ز پیشم بی خبر اسیر رویاها میشم، دوباره باز تنها میشم به شب میگم پیشم بمونه، به باد میگم تا صبح بخونه بخونه از دیار یاری، چرا میری تنهام میذاری؟   ورس دوم : اگه فراموشم کنی، ترک آغوشم کنی پرندهٔ دریا میشم، تو چنگ موج رها میشم به دل میگم خاموش بمونه، میرم که هر کسی بدونه میرم به سوی اون دیاری، که توش منو تنها نذاری   کورس : اگه یه روزی نوم تو، تو گوش من صدا کنه دوباره باز غمت بیاد، که منو مبتلا کنه به دل میگم کاریش نباشه، بذاره درد تو دوا شه بره توی تموم جونم، که باز برات آواز بخونم، که باز برات آواز بخونم...   ورس سوم : اگه بازم دلت میخواد، یار یکدیگر باشیم مثال ایّوم قدیم، بشینیم و سحر پاشیم باید دلت رنگی بگیره، دوباره آهنگی بگیره بگیره رنگ اون دیاری، که توش منو تنها نذاری   ورس چهارم : اگه می خوای پیشم بمونی، بیا تا باقیه جوونی بیا تا پوست به استخونه، نذار دلم تنها بمونه بذار شبم رنگی بگیره، دوباره آهنگی بگیره بگیره رنگ اون دیاری، که توش منو تنها نذاری   کورس : اگه یه روزی نوم تو باز، تو گوش من صدا کنه دوباره باز غمت بیاد، که منو مبتلا کنه به دل میگم کاریش نباشه، بذاره درد تو دوا شه بره توی تموم جونم که باز برات آواز بخونم... که باز برات آواز بخونم...  

می‌بینیم که ورس‌ها داستان آهنگ را تعریف می‌کنند، با هم متفاوتند و فقط یک بار خوانده می‌شوند؛ اما متن کورس ثابت است، در طول آهنگ تکرار می‌شود و خلاصه و پیام اصلی آهنگ را بیان می‌کند. در هر آهنگ معمولا این کورس است که به یاد شنونده می‌ماند و با آن همخوانی می‌کند.

دیدگاه ها(4 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    ممنون

  2. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    چقد خوب که آموزش تئوری موسیقی گیتار را در قالب یک آهنگ توضیح میدید. مطلب خیلی خوبی بود

  3. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    ممنون.مطلب جالبی درباره ی ورس و کورس آهنگ سفر فرامرز اصلانی بود.

  4. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    مرسی از روشنک عزیز بابت اطلاعات جالبی که در اختیار ما گذاشتید