راهنمای انتخاب سیم گیتار الکتریک

سیم‌های گیتار الکتریک مختلف موجود در بازار ممکن است حتی نوازندگان حرفه‌ای را سردرگم کند. در این مطلب قصد داریم انواع سیم گیتار الکتریک را به شما معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ تا از بهترین سیم‌های گیتار الکتریک

پیش از این در بخش آموزش گیتار ،‌ شما را با انواع سیم گیتار کلاسیک آشنا کردیم و ۵ تا از بهترین برندهای سیم گیتار کلاسیک را نیز معرفی کردیم.

در این مطلب از سری‌های راهنمای خرید، قصد داریم شما را با انواع سیم گیتار الکتریک آشنا کنیم. گیتار الکتریک یکی از محبوب‌ترین سازهای جهان و عنصر اصلی سبک‌هایی از جمله راک و بلوز است. این گیتار همچنین با ظهور هنرمندانی از جمله کاوه یغمایی، رضا یزدانی و کاوه آفاق در ایران محبوبیتی نویافته دارد.

در این مطلب قصد داریم انواع گیج‌ها (اندازه‌ها) و مواد اولیه‌ی استفاده شده در سیم گیتار الکتریک را توضیح دهیم و پیشنهادهای خود برای خرید بهتر این سیم‌ها را ارائه کنیم. اگر به دنبال آشنایی با بهترین سیم های الکتریک موجود در بازار هستید مطلب دیگر ما را مطالعه کنید.

اندازه‌ی سیم‌ها

بهتر است از گیج یا اندازه‌ی سیم‌ها شروع کنیم. سیم‌های گیتار الکتریک معمولا به گیج‌های سنگین، مدیوم و سبک تقسیم می‌شوند.  گیج‌های Super Light و Super Heavy نیز توسط بعضی از شرکت‌ها به بازار عرضه می‌شوند. اندازه‌ی دقیق این سیم‌ها ممکن است از شرکتی تا شرکت دیگر متفاوت باشد. هرچند همگی در یک محدوده هستند.

اندازه‌ی مدیوم در شرکت داداریو از 011. شروع می‌شود و به 050. می‌رسد. به این معنی که نازک‌ترین سیم، ۱۱ هزارم اینچ قطر دارد و ضخیم‌ترین سیم ۵۰ هزارم اینچ. سیم‌های مدیوم انتخاب خوبی هستند زیرا اندازه‌ای متعادل دارند و سبک‌های مختلف اجرا را پشتیبانی می‌کنند.

سیم‌های سبک یا لایت (010. تا 046.) معمولا بین نوازندگان سولو محبوب هستند. سیم‌های لایت راحت‌تر خم می‌شوند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها ساده‌تر است. بسیاری از نوازندگان بزرگ گیتار الکتریک از این سیم‌ها استفاده می‌کنند. حتی برخی از نوازندگان سولو از سیم‌های سبک‌تر از جمله 9 یا 8 استفاده می‌کنند تا به سادگی تکنیک‌های خود را بر روی گیتار پیدا کنند.

سیم‌های سنگین (012. تا 054.) معمولا برای گیتارهای ریتم مناسب هستند. همچنین اگر گیتار خود را در گام‌های پایین‌تر کوک کنید، کشش سیم‌ها کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه ممکن است گیتار به اصطلاح گز بزند. به همین دلیل نوازندگانی که در گام‌های پایین‌تر اجرا می‌کنند از گیج‌های سنگین‌تر در گیتار خود استفاده می‌کنند. سیم‌های سنگین در بین نوازندگان سبک‌های هیوی راک و متال بسیار محبوب هستند.

مواد اولیه

در ساخت سیم‌های گیتار الکتریک از فلزهای مختلفی استفاده می‌شود و هرکدام از آن‌ها نیز نوع صدا و شخصیت منحصر به فرد خود را دارند. محبوب‌ترین انتخاب، سیم‌های استیل با روکش نیکل است. این سیم‌ها صدای متعادلی دارند و در سبک‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم‌های تمام نیکل صدای گرمی دارند و برای سبک‌های وینتج مناسب‌اند. در مقابل، استیلِ ضدزنگ معمولا صدای شفاف و واضحی دارد و در سبک‌های مدرن‌تر استفاده می‌شود. فلزهای دیگری نیز از جمله کروم، تیتانیوم، کوبالت و استیل با روکش مس در ساخت سیم گیتار الکتریک استفاده می‌شوند که همگی صدای خاص خود را دارند.

برخی از سیم‌ها نیز دارای روکش‌های محافظ برای افزایش طول عمر هستند. الکسیر یکی از محبوب‌ترین شرکت‌ها در ساخت چنین سیم‌هایی است و ادعا می‌کند که این سیم‌ها چند برابر بیشتر سیم‌های عادی عمر خواهند کرد. همچنین بعضی از سیم‌ها در رنگ‌های مختلف (از جمله شب‌نما) عرضه می‌شوند که مخاطب خاص خود را دارد و به جذابیت اجرای شما بر روی صحنه کمک خواهد کرد.

در نهایت اینکه بهتر است انواع مختلف سیم را امتحان کنید تا به مرور به انتخاب خود برسید. و به یاد داشته باشید که سیم‌های فرسوده می‌توانند بهترین گیتارها را به سازهایی معمولی تبدیل کنند. پس سیم‌های گیتار خود را در ابتدای خرید و چند ماه یک‌بار عوض کنید.

اگر می‌خواهید نکته‌ای را به این مطلب اضافه کنید، تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

منبع: Guitar Fella

دیدگاه ها(0 دیدگاه)

دیدگاهی برای این پست موجود نیست. اولین نفری باشید که نظر خود را در رابطه با این ویدئو بیان میکند!