-----

آکوردهای گیتار چگونه ساخته می‌شوند؟

آکوردهای گیتار چگونه ساخته می‌شوند؟

نوازندگان گیتار خیلی زود آکوردها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها را یاد می‌گیرند. اما بسیاری از فلسفه‌ی پنهان در ساختار این آکوردهای گیتار مطلع نیستند. در ادامه به بررسی نحوه‌ی ساخت آکوردهای گیتار می‌پردازیم. 

بیشتر بخوانید: یادگیری ۱۰ آکورد مهم برای شروع به نواختن گیتار

آکوردها در گام‌های موسیقی ریشه دارند. در پایین نت‌های گام دو ماژور را می‌بینید. همچنین در زیر هر نت شماره‌ای را مشاهده می‌کنید که به آن‌ها درجه‌ی نت می‌گویند. به عنوان مثال درجه‌ی نت سل در گام دو ماژور، ۵ است.

برای آشنایی با آکورد دو ماژور ،فواصل و نت های تشکیل دهنده ی آن می توانید بخش آکورد دو ماژور چیست؟ را مطالعه کنید .

آکوردهای ماژور با استفاده از نت درجه‌ی اول (یا نت پایه)، نت درجه‌ی سوم و نت درجه‌ی پنجم ساخته می‌شوند. به همین دلیل آکورد دو (C) از نت‌های دو، می و سل ساخته شده است.

برای ساخت آکورد مینور، از نت درجه‌ی اول، نت درجه‌ی سوم در حالت بمل، و نت درجه‌ی پنجم استفاده می‌کنیم. به این ترتیب آکورد دو مینور (Cm) از نت‌های دو، می بمل و سل ساخته می‌شود.

برای ایجاد یک آکورد هفتم (7th) از نت‌های اول، سوم، پنجم و نت هفتم بمل در گام ماژور استفاده می‌کنیم. در نمونه‌ی زیر مشاهده می‌کنید که آکورد C7 از نت‌های دو، می، سل و سی بمل استفاده می‌کند.

به همین ترتیب آکورد مینور هفتم نیز از نت‌های اول، سوم بمل، پنجم و هفتم بمل استفاده می‌کند. به همین دلیل آکورد Cm7 از نت‌های دو، می بمل، سل و سی بمل ساخته شده است.

برای ساخت آکورد هفتم ماژور از نت‌های درجه‌ی اول، سوم، پنجم و هفتم در گام ماژور استفاده می‌کنیم. در پایین آکورد C Major 7 با استفاده از نت‌های دو، می، سل و سی ساخته شده است.

آکوردهای نهم (9th) یک درجه از آکوردهای هفتم فراتر می‌روند. پس برای ساخت این آکوردها کافی است از نت‌های درجه‌ی اول، سوم، پنجم، هفتم بمل و نهم گام ماژور استفاده کنیم. به همین ترتیب آکورد C9 از نت‌های دو، می، سل، سی بمل و ر ساخته شده است.

آکوردهای نهم ماژور (major 9th) از درجه‌ی اول، سوم، پنجم، هفتم و نهم گام ماژور ساخته می‌شوند. در نت‌های گام C Major 9 را مشاهده می‌کنید.

در نهایت آکوردهای نهم مینور نیز یک درجه از آکوردهای هفتم مینور فراتر می‌روند. این آکوردها از نت‌های اول، سوم بمل، پنجم، هفتم بمل و نهم گام ماژور ساخته شده‌اند. در پایین می‌بینید که آکورد C minor 9 از نت‌های دو، می بمل، سل، سی بمل و ر ساخته شده است.

منبع: Do Re Mi Studios

5 thoughts on “آکوردهای گیتار چگونه ساخته می‌شوند؟

  1. مهدی رمضانی میگوید:

    لطفا بنده رو در مورد آکوردهای هفتم سل راهنمایی بفرمایید!
    G7
    سل سون خوانده میشه یا سل ماژور سون؟
    اگر سل سون هست پس چرا نت F داره به جای Fb?
    و اگر سل ماژور سون هست که اصلاً شکل نوشتنش باید GMajor7 باشه!
    نه؟!
    سپاسگذارم!

    • جلال برآبادی میگوید:

      سلام مهدی
      فاصله درجه 7 روی آکوردهای سون که در اصطلاح دیگه ما اون ها رو دامینانت سون نامگذاری میکنیم فاصله هفتم کوچیک هست که فاصله هفتم کوچیک 10 تا نیم پرده داره که بین نت سل و فا هم 10 تا نیم پرده هست توی آکوردهای سون ماژور که به عنوان maj ها شناخته میشند ما فاصله نت پایه تا چهارمین نت آکورد درجه هفتم بزرگ هست که در جه هفتم بزرگ هم یازده نیم پرده داره اینجا بین نت سل و فا همون 10 پرده هست که داره آکورد سل 7 یا همون سل دامینانت 7 رو درست می کنه

      • مهدی رمضانی میگوید:

        مرسی جلال!
        من روی دو مورد ابهام دارم!
        ۱- توی مطلب بالا نتِ آکوردها رو بر اساس گام دو ماژور توضیح داده و این قواعد رو نمیشه به گامهای دیگه تعمیم داد مگر اینکه با استفاده از فواصل یا پرده و نیم پرده توضیح داده بشه!
        (مثلاً بر اساس متن بالا برای ساختن آکورد G7 باید از نت های
        پایه G
        سوم B
        پنجم D
        و
        هفتم بمل Fb یا همون E
        استفاده کرد. در صورتی که در اصل
        باید از
        نت پایه G
        فاصله سوم کوچک B
        فاصله پنجم درست D
        و هفتم کوچک F
        استفاده کرد)
        یعنی منِ مبتدی که نمیدونم اول باید گام سل ماژور رو بنویسم که توی سر کلیدش فا دیز میشه و اونوقت بر اون اساس نت هفتم بملش میشه خودِ فا!
        ۲- ما سه نوع آکورد سون داریم
        سون
        ماژور سون
        مینور سون
        توی کتاب جیسون ولدرون اکورد G7 رو با نامِ سل ماژور سون معرفی کرده و نت فا رو بصورت طبیعی به کار برده. آیا این نامگذاری ایرادی نداره؟

        • جلال برآبادی میگوید:

          سلام دوباره مهدی
          درست هست این موضوع مهم هست که انتقال این نت ها فقط با در نظر گرفتن فاصله نیم پرده ها قابل درک هست و اینکه اگر کسی بخواد فرض کنه که برای دست کردن آکورد درجه 7 (دومینانت) حتما باید نت آخر رو بمل کنه باید حتما سرکلید گام رو بدونه پس این حالت یکی از دو حالت باید در نظر گرفته شود :

          1- از سرکلید درست استفاده شود
          2- فاصله هفتم کوچیک از نت پایه آکورد رعایت شود

          درمورد اینکه می فرمایید شما مبتدی :)) باید عرض کنم که اطلاعات شما که خوب هست و قطعا مبتدی نیستید ولی اینکه اگه یه فرد مبتدی با این چالش مواجه شه و نتونه استدلال درستی کنه طبیعی هست و شکلی که در این نوشته توضیح داده شده نمی تونه راهنمای کاملی برای شناخت کامل آکوردها باشه و برای همین هم احتمالا این نوشته رو به شکل کاملتری ادیت می کنیم تا این سوء تفاهم ها برای بچه هایی که تازه با قواعد ساخته شدن آکوردها آشنا می شون کمتر بشه

          در مورد دوم که اشاره به کتاب جیسون کردید این می تونه یه برداشت باشه همانطور که بنده هم وقتی دروه های هارمونی موسیقی کلاسیک شرکت می کردن به این آکوردها همینطور اشاره میشد ولی خیلی واضح در موسیقی غربی به خصوص در موسیقی پاپ که هدف اصلی این نوشته هم بوده آکوردها سون به آکورد دومینانت 7 اشاره می کنه که همون هفتم کوچیک هست و وقتی علامت maj در کنار شماره 7 نوشته نمیشه اشاره به آکورد درجه 7 دومینانت با درجه هفتم کوجیک داره که در این مورد شما رو به کتاب هارمونی جز برای گیتاریست ها از فرزین طهرانیان و لینک زیر از سایت ویکی پدیا که فاصله هفتم کوچیک رو برای آکورد هفتم نشون میده ارجاع میدم

          https://en.wikipedia.org/wiki/Dominant_seventh_chord

          بازم اگه در این مورد کامنتی هست برام بنویس مهدی تا بیشتر با هم در این مورد صحبت کنیم

  2. مهدی رمضانی میگوید:

    سپاس بیکران از شما!
    شما لطف دارید؛البته که هنوز در ابتدای راه موسیقی هستم!
    که اگر نبودم احتمالاً چنین مشکلی برام پیش نمیومد!
    از پیگیری و حس پاسخگویی شما هم کمال تشکر رو دارم!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *